Direct contact? meetup@onlinemeetup.nl
Proberen?

Home > Blog > Wat gaat er anders in het online klaslokaal?

Wat gaat er anders in het online klaslokaal?

Wat gaat er anders in het online klaslokaal?

6 tips hoe je jouw training, nascholing of (bij)les ook online kunt geven - Wat gaat anders in het online klaslokaal?

Heb je wel eens overwogen om online les te geven? Dan zijn er een aantal dingen waar je extra aandacht aan moet geven. Hieronder 6 aandachtspunten voor online lesgeven:

1. Je werkruimte

Vaak worden online lessen vanuit huis gegeven, wat natuurlijk heel praktisch is. Maar je moet wel zorgen voor een rustige ruimte met goede belichting. Een lichtbron achter je computerscherm zorgt ervoor dat je studenten je goed kunnen zien. Indien mogelijk richt het licht dan eerst op een muur zodat het daarna reflecteert op je gezicht.  Licht direct achter je zorgt ervoor dat je minder goed te zien bent.  Natuurlijk licht van buiten kan natuurlijk ook. Denk er ook over na wat studenten zien van de spullen die achter je staan en let er ook op dat er geen mensen achter je lopen.

2. Gebruik van de webcam

Je zult echt moeten wennen aan het feit dat je niet ‘voor een klas staat’. In een klas kun je rondlopen en je lichaam en armen gebruiken. Wanneer je online les geeft zien je studenten alleen je hoofd en schouders op een deel van hun computerscherm en zit je ‘vastgeplakt’ in je stoel met een koptelefoon op. Je moet leren om les te geven in deze andere ruimte.  In het begin willen leraren nog wel eens alleen op hun stem vertrouwen. Maar je bent zichtbaar voor je studenten via de webcam, en die kun je daarom ook gebruiken voor visuele communicatie.  Oefen dus met de webcam om je gezichtsuitdrukkingen te testen en eventueel je handgebaren. Kijk hoeveel ruimte je hebt – wat is zichtbaar voor je student. 

Test ook de afstand tot je camera en wat het doet met het beeld bij je studenten. Te dichtbij kan er zeer ‘aanwezig’ uitzien.  Te ver weg… kan wel heel ‘ver weg’ zijn, waardoor er minder betrokkenheid is. Een kwestie van testen.

De positie van de camera zelf heeft ook invloed.  Het beste is direct voor je op ooghoogte. Wanneer je op een laptop werkt kun je een verhoging overwegen.  Mocht je ook je toetsenbord nodig hebben dan is een apart toetsenbord te overwegen. Evenals een aparte muis.

Wanneer je praat, probeer dan in de camera te kijken en niet naar het scherm. Je hebt dan beter oogcontact met je studenten. Je kunt de webcam natuurlijk ook gebruiken om dingen te laten zien, bepaalde foto’s, of voorwerpen.  Allemaal gericht op actief lesgeven.

Je kunt je online les ook opnemen; bekijk dan achteraf hoe effectief je bent geweest in het gebruik van de webcam.

3. Geluid

Goed geluid is belangrijk. De ruimte waar je in werkt moet stil zijn, zodat er geen achtergrondgeluiden hoorbaar zijn voor je studenten. Gebruik altijd een koptelefoon of goede oortjes met een microfoon.  Gebruik van de speakers en/of microfoon van je laptop kunnen zorgen voor een echo bij de anderen; iets dat je mogelijk zelf niet hoort.  Zorg dat je een koptelefoon/oortjes hebt van goede kwaliteit en bezuinig hier niet op.

Wanneer je een koptelefoon of oortjes draagt, kijk dan hoe je er uitziet op de webcam. En ook of ze comfortabel zitten. Zeker wanneer je ze een aantal uren moet dragen.

Let ook op het volume.  Net als aan de telefoon ben je soms geneigd je stem te verheffen omdat jij de ander niet goed hoort. Test aan het begin van een klas even je microfoon om ervoor te zorgen dat je het juiste volume hebt. Je kunt ook een opname terugluisteren om zo te horen of je duidelijk overkomt.

4. Technische ondersteuning

Online lesgeven brengt ook enige technische ondersteuning met zich mee. En jij bent degene die dit moet geven. Wanneer een student problemen heeft met zijn geluid of camera zullen ze verwachten dat jij kan helpen. Dus zorg ervoor dat je bekend bent met de mogelijkheden om microfoon en webcam in te stellen. Het is aan te raden dit van tevoren een keer met iemand te testen om te zien of je goed op de hoogte bent. Probeer je ook in te leven in de rol van je student zodat je weet waar hij/zij tegen aan kan lopen.

Het zal ongetwijfeld een keer gebeuren dat de internetverbinding crasht of iemand uit de onlineverbinding wegvalt. Het belangrijkste is om niet zenuwachtig te worden. Zorg ervoor dat je de internetverbinding herstelt, je browser opnieuw laadt en weer inlogt. Zorg ervoor dat je studenten ook weten wat ze moeten doen.  Een korte training met nieuwe studenten is aan te raden.

5. Gebruik van de chatbox

Behalve de webcam en microfoon heb je ook de beschikking over een chatbox voor extra communicatie. Je kunt het gebruiken voor allerlei doeleinden: belangrijke boodschappen aan iedereen communiceren, een link delen, een snelle respons krijgen van de verschillende deelnemers etc.

Er is ook een optie om berichten te sturen naar individuele studenten wat handig kan zijn om feedback te geven.

6. Eén-op-één of groepen

Een-op-een heeft een andere dynamiek online en is heel effectief. Wanneer je een grotere groep hebt moet je van tevoren goed bedenken hoe je wilt communiceren. Laat de studenten weten dat ze hun ‘digitale hand’ op moeten steken voor ze vragen mogen stellen.  De ‘break-out’ ruimtes geven de mogelijkheid om kleinere groepjes aan een onderdeel te laten werken. Zorg dat je goed geoefend hebt hoe je de groepen in kunt delen. En geef je studenten duidelijk instructies wat ze moeten doen.  Je moet zelf van ruimtes wisselen wat een beetje tijd kan kosten dus het is goed wanneer de studenten precies weten wat ze moeten gaan doen.