Direct contact? meetup@onlinemeetup.nl
Proberen?

Home > Blog > ONLINE LESGEVEN HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

ONLINE LESGEVEN HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

ONLINE LESGEVEN HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

Online lesgeven wordt langzaam maar zeker steeds populairder. Het is efficiënter, beter voor het milieu en voordeliger dan fysiek in een klaslokaal bij elkaar komen, maar ook nog eens heel erg leuk om te doen. Maar ja, waar moet je nu aan denken als je voor het eerst in een online klaslokaal les gaat geven? Om je daarbij te helpen hebben we 5 basistips voor een vloeiende start voor je op een rijtje gezet.

Als we spreken over online lesgeven dan bedoelen we in deze blog ‘live’ online lesgeven, waarbij je via beeld en geluid met je studenten bent verbonden. Je kunt elkaar horen, zien en bijna aanraken. Andere online lesmethodes zijn bijvoorbeeld een e-learning, die je in je eigen tijd en op elke plaats kunt volgen, of een webinar, die je live of achteraf kunt bekijken. Bij beide varianten is er geen live contact met de leraar.

5 tips voor een vlotte start van jouw eerste online les

1. Voorbereiding: check jouw IT omgeving

Ongeacht het type online klaslokaal waar je mee gaat werken is het van groot belang dat de infrastructuur klopt. Als presentator van een sessie zal je zelf eerst moeten testen of je een stabiele internetverbinding hebt, je laptop alle functionaliteiten ondersteunt van je online klaslokaal (voor sommige oplossingen moet je software downloaden en installeren) en dat je headset goed werkt.

Voorafgaand aan de eerste sessie (les) die je gaat doen adviseren we je om een proefsessie te doen waarbij je kunt uitproberen of je instellingen voor de webcam en audio goed staan en deze naar behoren werken. Het handigste is om dit met een bekende te testen waarbij je alvast enige handigheid op kunt doen met het programma waar je mee gaat werken. TIP: veel oplossingen hebben tutorials op hun website staan waarin je eenvoudig uitgelegd krijgt hoe het systeem werkt en wat je er allemaal mee kunt. Neem even de tijd om deze te bekijken zodat je goed weet wat je er allemaal mee kunt doen.

2. Instrueer de deelnemers over het systeem dat je gebruikt

Les geven vanachter je pcBij de uitnodiging die je aan de deelnemers van jouw online les stuurt kun je een link toevoegen naar de uitleg van het systeem dat je gaat gebruiken. Het is noodzakelijk dat je deelnemers vooraf controleren of de instellingen van hun computer goed staan en of hun (bij voorkeur) headset goed werkt. Je kunt veel ellende en gedoe voorkomen door dit geregeld te hebben. Zodra de les daadwerkelijk begint wil je immers dat iedereen goed mee kan doen en niet nog een tijd lang bezig is met het instellen van geluid en microfoons. TIP: stuur de ochtend voor de les nog een reminder waarin je dit herhaalt.

3. Tijdsplanning van een online les

Een goede online les is intensief om aan deel te nemen. De deelnemers worden niet afgeleid door dingen om hen heen, wat jou de gelegenheid geeft om heel gericht veel punten te behandelen in een relatief korte tijdspanne. Wij adviseren je om een online les maximaal 2,5 uur te laten duren met een pauze van ongeveer 10 minuten om even koffie te pakken na 1 uur en 15 minuten. Je kunt dus beter meerdere sessies van 2 tot 2,5 uur plannen dan een lange sessie van bijvoorbeeld een dagdeel.

4. Leermiddelen: je presentatie

Het is overbodig om te zeggen dat je een pakkende presentatie nodig hebt, maar ik meld het toch nog maar een keer. Omdat er weinig omgevingsruis is in een online klaslokaal ga je ontdekken dat de deelnemers sterk gefocust zijn op jouw presentatie. Zorg er dus voor dat deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Presenteer in kleur (af en toe een sheet in zwart wit is niet erg, maar gebruik kleur voor meer aantrekkingskracht)
  • Start met een duidelijke indeling van de les en licht deze ook toe zodat deelnemers weten waar ze aan toe zijn
  • Maak een logische opbouw in de sheets, oefen hiermee in combinatie met je ondersteunende verhaal
  • Gebruik een combinatie van tekst en ondersteunende afbeeldingen (op alleen tekst haakt men echt af)
  • Presenteer alleen headlines, bijbehorende zaken vertel je erbij (anders kan men het ook downloaden en zelf lezen, denk aan je meerwaarde)

Les volgen met alleen je pc bij de hand5. Houd de deelnemers ‘bij de les’

Om ervoor te zorgen dat de deelnemers niet afdwalen en lekker mee blijven doen is interactie essentieel. In het online klaslokaal zijn hiervoor 2 mogelijkheden ingebouwd, en we adviseren je dan ook deze elke les te gebruiken. Uiteraard moet het passen in je materiaal, maar je kunt er ook rekening mee houden dat dit je gaat helpen.

  • Break-out rooms: hiermee kun je de deelnemers in kleinere groepjes verdelen, die daarna met elkaar in een apart klaslokaal aan de slag gaan om bijvoorbeeld een onderwerp uit te diepen of een presentatie te maken. Tijdens het werken in een apart lokaal kun jij als leraar adviezen geven aan de diverse groepjes in hun lokalen. Na afloop van de vooraf ingestelde tijd komen alle deelnemers weer terug in het ‘hoofd’ klaslokaal.
  • Enquêtevragen via ‘polls’: door regelmatig een vraag te stellen kun je testen of de deelnemers de stof begrijpen. De antwoorden op de meerkeuzevragen kun je publiceren zodat iedereen kan zien wat de groep heeft geantwoord. Als leraar weet je direct of een onderwerp nog verdere uitleg behoeft of dat je verder kunt met het volgende onderwerp.

We hopen je met deze 5 tips wat verder op weg te helpen bij de voorbereiding van jouw eerste online les. Veel succes met lesgeven!

Meer weten over OnlineMeetup?

Bekijk ons online klaslokaal

 

Waarom OnlineMeetup?
  • Je eigen online klaslokaal
  • Tijdswinst
  • Alleen pc en internet nodig
  • Combineer online en offline
  • Locatie onafhankelijk
  • Live webcams of webinar
OnlineMeetup graag uitproberen?
Vraag nu een GRATIS proefperiode aan!
Proefperiode proberen
Bekijk de video